The World Maritime Rescue Congress (WMRC)

Den 15-18 juni besökte vår nyanställde medarbetare Max The World Maritime Rescue Congress 2019 i Vancouver, Kanada. Där han presenterade resultatet av sitt examensarbete, i civilingenjörsprogrammet Teknisk Design, som han har gjort för Sjöräddningssällskapet. Arbetet bestod i att ta fram ett koncept för en väderstation som kompletterar den väderinformation som Sjöräddningen har till sin egen väderapplikation.

Omecon WMRC

Max tog fram väderstationen Njord; som är en portabel och självförsörjande väderstation designad för att enkelt kunna transporteras och monteras upp på olika platser i skärgården. Här kan du läsa examensarbetet som helhet. Nedan berättar han mer!

The World Maritime Rescue Congress (WMRC) är ett event där väldens sjöräddningssällskap, industrier och regeringar samlas för att dela erfarenhet, kunskap, information och framför allt sammarbeta för att skapa en bättre och säkrare sjöräddning. Den första WMRC hölls i Sverige 2007 och de följande har varit i Kina 2011, Tyskland 2015 och nu Kanada 2019. Det var VD’n för eventet, som även är VD för Kanadas sjöräddning, som kontaktade mig angående eventet, efter att ha sett mitt resultat som jag hade lagt upp på LinkedIn. Med stöd av Omecon kunde jag göra resan till Kanada och presentera konceptet på konferensen. Jag fick många positiva kommentarer och feedback från besökarna, som såg fördelarna med min väderstation och dess möjligt att påverka sjöräddningens arbete positivt. Jag forsätter arbetet med Njord, som även har visat sig ha ett behov utanför sjöräddningens marknad. Jag ser gärna ett samarbete med ett företag i framtiden för att ta den till marknaden.

Själv är jag anställd på Omecon sedan några månader tillbaka, och jobbar med Njord utöver mitt ordinarie uppdrag på ett brandsäkerhetsföretag. Vad som gör att Omecon utmärker sig i jämförelse med många andra företag är deras känsla för laganda och kreativitet, vilket de verkligen visade prov på när de stöttade min resa till WMRC. I mitt uppdrag designar och färdigställer jag nya manualer till deras brandsläckningssystem i tunga maskiner och fordon. Där utnyttjar och utmanar jag mina design- och ingenjörskunskaper, för att skapa en så lättförstådd och tydlig manual som möjligt.