TRÄFFA ETT PAR AV VÅRA MEDARBETARE

axel_1
joefin_small
timu_1-1

Axel

Varför valde du att bli ingenjör?

– Första minnet jag har från när man började tänka på vad man skulle bli när man blir stor var nog från lågstadiet då man fick fylla i en sådan bok. Jag minns att jag för några år sedan läste i den boken och där hade jag skrivit att jag ville bli civilingenjör. Jag har en farbror som är ingenjör och jag tyckte att det verkade vara ett spännande yrke. Jag tycker dessutom om att plocka isär saker för att se hur saker och ting hänger ihop.

Vad drivs du av?

– Jag drivs av utmaningarna i mitt jobb. Jag tycker om att ha deadlines för att ta fram exempelvis prototyper eller produkter, det är för mig motiverande. Inom produktutvecklingen får man oftast se resultatet av det man har skapat och då har man något man kan glädjas åt.

Varför valde du att börja på Omecon?

– Jag ville arbeta på ett mindre konsultbolag där man har chansen att lära känna i princip alla som arbetar där. För mig känns det både roligt och tryggt med den familjära känslan.

Berätta lite om ditt nuvarande uppdrag.

– Mitt team tar fram en prototyp på en ny dammsugare. Hur den ser ut, vad den har för applikationer eller funktioner kan jag tyvärr inte berätta men uppdraget innebär betydligt mer ytmodellering än vad jag är van vid. Man får jobba med designytor och det är främst plastdetaljer man utvecklar. Jag tar fram prototyper för att undersöka om produkter kommer att gå att tillverka, sedan undersöker man mekaniska funktioner såsom knappar och snäppfästen. Att ta fram friformade prototyper är också ett sätt att brainstorma kring ett problem för att få fram olika lösningar. Mycket hands-on blir det också.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Jag gillar att det är frihet under ansvar och att uppdraget inte har så många begränsningar. Tar man fram en lösning som man tror på presenterar man den för teamet och om de även tror på lösningen så kör man vidare på konceptet. Jag gillar dessutom att det är kortare ledtider jämfört med t.ex. fordonsindustrin som jag har tidigare erfarenhet från. Att uppdraget har bra flextider passar även mig personligen.

Hur ser du på din framtida karriär och uppdrag?

– En tid framöver vill jag bli bättre på det jag håller på med just nu, det vill säga ytmodellering, konstruera i plast och ta fram tillverkningsriktiga detaljer. Gillar verkligen utmaningen i att konstruera i plast.

På lång sikt kommer jag nog inte sitta och konstruera i CAD. Jag har aldrig arbetat med testning men det är något som jag skulle kunna tänka mig att göra längre fram.

Vad gör du på fritiden

– Jag tycker om att cykla och just nu håller jag på att beställa komponenter till en ny elcykel som jag ska montera ihop. Tidigare har det blivit en hel del renovering och jag tänkte snart fixa i ordning köket. Det kommer troligen bli en och annan vitvara från Electrolux.

Kan du avslutningsvis berätta något oväntat om dig?

– Jag var snabbast i Östergötland på 60 meter. Det var ett tag sedan man det är en merit jag fortfarande lever på. Fråga min sambo!

Josefin

Varför valde du att bli ingenjör?

– Jag minns att någon sa till mig att väljer du att bli ingenjör kan du bli väldigt mycket vilket passade mig utmärkt eftersom jag inte ville begränsa mig. Valet föll på maskiningenjör eftersom det var just väldigt brett.

Vad drivs du av?

– Jag tycker om att lösa problem. Bäst är när det kör ihop sig rejält så jag får tänka utanför boxen. Det kan vara alla typer av problem där jag måste hitta allt från snabba ”uppfinnar-Jocke” lösningar till problem som kräver att man gör ett omtag, sätter sig ner och tar fram en plan att arbeta strategiskt med över tid.

Nämn en sak som särskiljer Omecon?

– Till skillnad för de bolag som jag arbetat på tidigare är det ett mindre företag. Det är även ungt, både i bemärkelsen folket som jobbar här, men även när bolaget bildades. Det jag gillar med Omecon är att det är ett påhittigt företag där det händer mycket roliga saker för mig som medarbetare.

Berätta lite om ditt nuvarande uppdrag.

– Man kan säga att jag är länken mellan konstruktörerna och projektledarna. Jag har planeringsansvaret för ett par projekt där jag dels hjälper konstruktörerna med sin operativa planering samt en mer övergripande planering där jag matchar de större projektleveranserna med konstruktionsarbetet. Just nu har jag ansvar för sex projekt där vi använder oss mycket av digitala planeringsavstämningar via Skype då många av konstruktörerna arbetar på distans, på s.k. satelliter.

Hur ser du på din framtida karriär och uppdrag?

– Jag vill ha roligt på arbetet. För mig är det svårt att veta vad jag skulle vilja göra om jag inte har provat det, därför provar jag gärna mycket. Just nu är väldigt kul med projektledning, planering och problemlösning. Jag har egentligen ingen plan över framtiden, vad jag gör om x antal år får vi se.

Finns det något oväntat som vi inte vet om dig?

– Jag tycker inte om tårtor och pizzor. Det är något med kombinationen, man kan inte blanda bröd med grädde. Hos pizzor kan man inte mixa bröd och tomat. 

Vilken uppfinning önskar du att du hade uppfunnit?

– Menskoppen. Det är en produkt för kvinnor. Både ur ett miljövänligt perspektiv och för kvinnor i Afrika. Det är stigmatiserat och fult för kvinnor när de har sin period. Därför kan det vara svårt att få tag på skydd.

Vad tror du blir årets julklapp 2018?

– Ingen julklapp alls tänker jag. Det kommer att bli fokus på hur konsumtionssamhället fungerar och folk kommer inte längre köpa några onödiga julklappar.

Om ditt ansikte skulle finnas med i välkomsthallen på Arlanda. Vad skulle det då stå att du ha gjort?

– Häftigast vore om det inte stod någonting alls utan bara ”Jossan!”. Annars vore det coolt om man var uppfinnare och hade kommit på något riktigt smart, eller så skulle det kunna stå miljökämpe.

Timu

Timu Matin var högst delaktig när KTH satte svenskt rekord i klassen ”prototype” för vätgasdrivna bilar i Shell Eco Marathon. Han var förare till enmansbilen Sleipner där racet gick ut på att köra 10 varv på testbanan så bränslesnålt som möjligt under 40 minuter. Ett imponerande rekord som medför att KTH hamnar på en åttonde plats totalt sett inom prototypklassen.

Varför valde du att bli ingenjör?

– Jag har alltid varit en problemlösare och velat veta hur det ”unknown” fungerar. När man t.ex. ser ett flygplan vill jag veta hur det kan flyga.

Att jag valde att bli ingenjör beror nog främst på att min familj är akademiker och man följer deras fotspår, men även att jag anser mig vara en kreativ person som gillar att skapa. Just skapandet är något som jag drivs av. Att få vara med på resan, att man utgår från en idé och förverkligar den till en produkt som löser ett behov. Det tycker jag är oerhört inspirerande.

Varför föll valet på Omecon?

– Jag måste säga att det var ett snabbt beslut. Det tog inte många dagar från det att jag blev tipsad om Omecon av en bekant tills det att jag blev erbjuden en anställning och ett uppdrag. Jag är van att arbeta i en organisation med ett högt tempo och snabba beslut och jag märkte att detta finns hos Omecon. Dessutom gillar jag nystartade företag, att få vara med på resan och utveckla företaget. Jag vill lära mig processen om hur man utvecklar ett företag. Jag blev såld från början kan man säga.

Vad har du för uppdrag på Omecon?

– Jag har ett uppdrag mot en kund i fordonsindustrin där jag säkerhetsställer att olika komponenter samspelar med varandra i 3D-miljö. Kundens produkter är väldigt komplexa och som konstruktör blir man lätt insnöad av det man utvecklar. Min uppgift är att säkerställa att det konstruktören utvecklar inte kolliderar med andra komponenter från övriga linjeorganisationer. Uppdragets karaktär ger mig ett helhetsperspektiv av produkterna som kunden utvecklar och mitt arbete gör så att processer kan förbättras och att utvecklingstiden kortas ner.

– Jag är dessutom involverad i ett hjälm-projekt där jag tillsammans med en industridesigner hjälper en kund att utveckla en ny innovativ hjälm. I det här projektet får jag vara med i hela produktutvecklingskedjan, från att identifiera slutkundens behov till att ta fram en färdig produkt. Jag är dessutom väldigt aktiv i själva företaget då jag får vara med att fatta viktiga beslut och till och med bestämma namnet på produkten.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att jag får blanda mitt intresse för konstruktion och design. Jag gillar även den sociala biten och företagskulturen som mitt uppdrag erbjuder. Jag arbetar ihop med ett härligt gäng och det händer saker dagligen och man känner att man utvecklas. Man lär sig nya sätt att tänka på.

Var är ditt nästa steg i karriären?

– I framtiden vill jag arbeta helhjärtat med produktdesign, dvs. konstruktion och industridesign. Att få kombinera problemlösning med funktion och användarvänlighet för att tillfredsställa en kund.

Vad gör du på fritiden?

– När jag inte jobbar brukar jag träna, umgås med vänner eller måla med akryl. Det var faktiskt en underleverantör i ett tidigare projekt som tipsade mig om måleriet då han ansåg att jag jobbade alldeles för många kvällar. I början målade jag mycket sci-fi men nu har det börjat bli mer abstrakta motiv. För mig har det blivit ett sätt att rensa tankarna, koppla bort jobbet och att låta kreativiteten flöda.

Vilka två låtar på Soundcloud skulle du rekommendera just nu?

Solomon med Falabella och Agira med Trio Ternura.

Vilken uppfinning hade du önskat att du uppfann?

– Post-it lappen!

PRENUMERERA PÅ NYHETSBREVET!

Ta del av senaste nytt på Omecon, få förhandsinformation om lediga tjänster och spännande uppdrag. Du får även inblick i hur kul vi har på jobbet!